Espai per compartir les meves experiències a la intervenció psicopedagògica

domingo, 24 de mayo de 2015

Per concloure (Part II): Propostes per la millora del projecte

La meva intervenció ha volgut ser un granet de sorra per a la millora del projecte en que he participat.
En aquesta darrera entrada, voldria fer una reflexió sobre alguns aspectes que haurien de canviar per tal que el projecte millori el seu funcionament, de cara al proper curs, ja que sovint, es tenen queixes de les escoles, o del mateix consorci al voltant del problemes derivats de les activitats de tarda.
 
Un dels aspectes fonamentals que cal millorar, i que incidiría en el bon funcionament  és sense dubte el comportament de l'alumnat, i per això, des del meu punt de vista caldria com a mínim:
  • Millorar les relacions entre les escoles del projecte i la fundació, i no només fent reunions de coordinació entre l'equip directiu i la responsable pedagógica del projecte, sino en el dia a dia, millorant la comunicació entre el professorat del centre i els educadors que están amb els infants a la tarde. Molt sovint la relación entre ells es limita a un minut, temps que dura el intercanvi del grup. Els monitors necessiten tenir informació, i necessiten que els infants percebeixin que tenen una comunicación fluida amb el tutor: cal integrar realment el projecte de les activitats de tarda dintre de la vida escolar, que els infants no el percebeixin com quelcom separat, on res del que facin tindrà conseqüències per ells. Moltes vegades he tingut la sensació que des de l'escola es menysprea la feina que s'està fent a la tarda. I crec, que estaría molt bé que els docents s'impliquessin en les activitats que fan els infants en aquest horari.
  • Dotar als monitors de eines i mecanismes que els ajudin a tenir un control de l'alumnat, per tal que tinguin més facilitat per posar límits als infants, imposar-se i fer-se respectar.
  • Millorar les condicions laborals dels monitors, cosa que faria que a l'equip hi hagués més continuitat del personal. Augmentar les hores del contracte, per tal que tinguin temps per reunir-se entre ells més sovint, i poder preparar les sessions més acuradament.
  • Fer una selecció del personal més acurada, per tal de contractar monitors i educadors amb experiencia en treballar amb infants en risc d'exclusió social i en contextos conflictius.
Aquest projecte té un objectiu molt ambiciós i es planteja com una pràctica educativa molt innovadora, l'escola a temps complert. Però,  penso que a nivel institucional s'estan dedicant pocs recursos, i que no se li està donant la importància que tenen determinades circumstàncies, pensant en estalviar diners. No sembla coherent que en escoles de máxima complexitat, on s'estan dedicant molts recursos en horari lectiu, engegin un projecte d'extraescolars i s'escatimin recursos, sobre tot personals.

Malgrat tot això, realment estem davant un context de intervenció força complex, que necessitaria probablement d'accions que anirien més enllà del que l'escola pot fer; caldria implicar famílies i altres agents socials i comunitaris per tal que realment les condicions d'aquests infants milloressin.
 

No hay comentarios:

Publicar un comentario