Espai per compartir les meves experiències a la intervenció psicopedagògica

domingo, 3 de mayo de 2015

La meva proposta d'educació intercultural: fitxer de recursos / taller cultures del mon

Durant aquesta setmana he estat treballant en el que serà la meva darrera aportació al projecte, l'elaboració d'un fitxer de recursos en educació intercultural. 
Us adjunto el marc teòric i la justificació d'aquest programa, i durant aquesta setmana aniré concretant les sessions, que espero poder anar penjant i, sobretot, constatar la seva implementació! Aquest és el text que he redactat:


“L’Educació intercultural és una resposta pedagògica a l’exigència de preparar a la ciutadania perquè pugui desenvolupar-se en una societat plural i democràtica.”

Ambdues escoles del projecte acullen a les seves aules alumnes que pertanyen a diferents ètnies. Un percentatge molt alt dels infants son fills de famílies immigrades, sobre tot del Marroc i el Pakistan; la població autòctona que assisteix als centres és en la seva majoria d’ètnia gitana.
Ara bé, la convivència entre col·lectius que pertanyen a cultures tant distintes, donada la tendència que tots tenim a interpretar el món que ens envolta i altres cultures i societats sota el nostre punt de vista (etnocentrisme), genera malentesos i conflictes. L’etnocentrisme ens porta a pensar que les persones que venen de fora han d’adaptar-se a les nostres costums i deixar de banda les seves tradicions, i ens fa tenir un munt d’estereotips i prejudicis vers els individus que pertanyen a altres cultures.
Durant el desenvolupament de les activitats pròpies de l’escola, i també durant les activitats extraescolars sorgeixen molts conflictes entre els infants. Els insults racistes són molt freqüents i no es respecten entre companys les diferències per motius culturals i religiosos. La intervenció és moltes vegades complicada, i sovint els conflictes, per petits que siguin en origen, acaben implicant a les famílies i convertint-se en grans problemes.
Per això, cal trencar amb aquesta visió, tot i que aquesta es pot considerar com una conseqüència inherent al procés de socialització que inculca uns determinats valors. Propiciar un entorn on es valorin per igual a totes les cultures, autòctones o estrangeres potenciant les relacions entre elles i fer reflexionar als alumnes sobre aquestes qüestions pot ser la nostra humil contribució a la millora de les relacions entre els infants.
Anant més enllà d’un paradigma multicultural on es reconeix el dret a la diferència i la diversitat cultural, la interculturalitat suposa assumir la igualtat de tots els grups diferenciats que, per mitjà del diàleg i el consens, construeixen la societat i la cultura. La educació intercultural Té com a finalitat última la igualtat en drets, deures i oportunitats de totes les persones i el dret a la diferència en un marc de valors convivencials compartits.

No hay comentarios:

Publicar un comentario