Espai per compartir les meves experiències a la intervenció psicopedagògica

sábado, 25 de abril de 2015

La segona trobada de monitors

Hola companys, en aquesta nova entrada vull explicar-vos el que vam treballar en la sessió que va servir per tractar el tema de la preparació d'activitats. Pot semblar una mica a destemps fer aquest tipus de sessions, ara que gairebé queden un parell de mesos per acabar el curs, però és necessària, d'una banda perquè es reben queixes de les escoles pel mal funcionament d'alguns dels grups; i d'altre, perque el projecte tindrà continuitat el curs següent, i si tot va bé, amb els mateixos professionals. 
Així doncs, us descric el guió de la sessió que vam dur a terme, algunes de les fotos i també el material que vam utilitzar.

1. Dinàmica dels cubs. En un primer moment, hem plantejava fer una dinàmica per introduir el tema que voliem tractar, i no trobava cap que m'acabès d'agradar. La qüestió estava en que ells s'adonessin de la importància que té preparar les sessions i preveure un sèrie d'aspectes, més o menys el que apareix al decàleg.  Amb les coordinadores en una reunió, se'ns va acudir que podiem plantejar-los fer una activitat i no donar instruccions precises per dur-les a terme, ni donar suficients materials, ...
Així doncs, vam pensar demanar que fessin uns cubs utilitzant només tires de cartolina. Aquesta era la consigna, i un cop es ban posar a treballar, van començar a demanar com es feia, a demanar altres materials que no estaven disponibles, ... Un cop acabada la dinàmica, gairebé cap dels assistent va ser capaç de fer un cub "acceptable". Llavors vam plantejar quantes situacions havien viscut a l'aula derivades de no haver preparat bé allò que volíen fer amb els nens. Sovint es dona el cas, que arriben amb una idea, per exemple, crear una titella, pero no donen el model, no han aplegat bé els materials que necessiten i els infants s'han barallat per tenir-ne, no han previst les accions i molts nens no ha aconseguit l'objectiu, no han tingut temps de acabar l'activitat i s'ha quedat "penjada"per sempre més... Demanem que expliquin aquest tipus de situacions i les conseqüències que han tingut, i surten unes quantes històries.


Un dels monitors, intentant fer el cub.
2. Repartiment del decàleg, i repàs, punt per punt, comentnat-los en veu alta.
3. Demanem que es col·loquin en petits grups, respectant els cursos en que treballen: tots els de P3 junts, tots els de P4, ... A continuació, es demana que facin la programació de una de les sessions previstes per la pròxima setmana, utilizant la següent fitxa, que es lliura juntament amb un parell de sessions que havia elaborat previament, per tal que els servissin de mostra. 


FITXA PER A LA PREPARACIÓ DE LA SESSIÓ
Activitat:
Grup:                                  
Data:
Espai:
Objectius:
             
             
                         
Accions/ activitats: breu descripció d’elles en l’ordre en que es faran
Organització del grup
Temporit.
         
         
         
           
            
           


 Material necessari:

Observacions:



4. Posen en comú les sessions preparades i es demana a la resta que valorin allò que han sentit, si troben bé, si hi ha algun error... Es crea una conversa entre ells que és molt interessant, ja que entre ells es qüestionen alguns aspectes de les programacions, els punt febles que troben i entre ells es donen respostes i solucions. En aquest moment es crea un clima d'equip molt positiu, que per a mi resulta molt gratificant; aquesta posada en comú ha estat per mi el millor de la sessió. Les sessions preparades han estat diferents: una sessió de handbol, un taller de manualitats per Sant Jordi, una dinàmica de treball de les emocions per infantil... Aquestes son algunes de les fotos dels monitors treballant i omplint les fitxes.



5. Acabem la sessió parlant de la importància de l'avaluació de les activitats, una avaluació / valoració que els ha de servir per poder millorar la seva feina, i introduir els canvis que hi considerin necessaris. Es presenta per aquesta tasca una PAUTA d'avaluació, que prèviament haviem confeccionat. La pauta és la següent:
PAUTA PER A VALORAR LES SESSIONS
Després de cada sessió, cal valorar entre d’altres aquest ítems i fer la reflexió de com podem millorar els aspectes que hagin estat més conflictius. Per això, és més útil utilitzar criteris qualitatius.
Pel que fa als infants
La majoria dels infants han pogut participar i s’han implicat satisfactòriament a la sessió.

El comportament dels nens ha estat acceptable.

Han col·laborat en preparar i recollir els materials i la sala en acabar la sessió.

Han acceptat seguir les normes establertes per a cada activitat proposada.

Ha hagut alguna baralla entre ells o alguna incidència remarcable amb un infant.

pel que fa al Desenvolupament de l’activitat
Ha hagut temps suficient de fer les activitats programades.

S’han aconseguit treballar els objectius establerts.

L’agrupament dels alumnes ha resultat convenient per a les activitats realitzades.

Els materials utilitzats han estat suficients i adequats.

L’activitat s’ha dut a terme segons el que estava previst.






Per acabar, una de les coordinadores, havia preparat unes quantes cites que parlen sobre la importància de l'educació, i que comparteix amb els assistents.

No hay comentarios:

Publicar un comentario