Per a començar a dur a terme la segona de les tasques que tenia previstes, la de crear un material que ajudi als monitors en la preparació de les sessions, he començat per crear un "Decàleg", pretenent que fos una eina útil que de manera molt gràfica expliqués quins son els aspectes que han de tenir en compte. Hem plantejo aquesta tasca, ja que durant el pràcticum 1 he pogut constatar la manca de preparació de les sessions per part d'alguns monitors, que genera situacions conflictives. Això preocupa a les coordinadores, que sovint son les que han de donar idees per tal que facin activitats, o subministrar materials i preparar coses a última hora. Per tant, és una demanda que han fet les coordinadores i la responsable pedagògica del projecte, i la manera que he pensat per donar resposta és l'elaboració d'aquest decàleg, senzill i gràfic.
El text del decàleg el transcric a continuació:
La qualitat de la nostra feina com a monitors
depèn en gran mesura de la preparació de les activitats que oferim als infants;
una correcta preparació de la sessió pot determinar l’èxit de la mateixa i sens
dubte, repercuteix en el comportament dels infants. Així doncs… què hem de
tenir en compte?
1. L’objectiu.
Tota activitat tindrà un objectiu;
l’objectiu és allò que volem aconseguir, i és molt important tenir-ho clar
abans de començar.
2. Accions / Activitats. Per a aconseguir l’objectiu, serà
necessari desenvolupar una sèrie d’accions que cal planificar. Cal pensar en
que les activitats han de ser adequades a l’edat i les capacitats que tenen els
nens.
3. Metodologia. En l’àmbit del lleure, cal utilitzar una metodologia
lúdica i participativa, que engresqui als infants. És molt important tenir
present que les activitats de lleure s’han de gaudir
4. Temporització. Cal calcular el temps aproximat que trigarem
en fer les activitats programades, per procurar ajustar les activitats al temps
de què disposem. Sense que ens quedi molt temps buit, i tampoc sense haver de
córrer per recollir.
5. Seqüenciació. Cal
endreçar les diferents activitats que composen la sessió de manera que ens
ajudin a aconseguir l’objectiu. Pot ser interessant començar amb les
activitats més senzilles i anar complicant-les a mesura que avancem. Cal tenir
en compte, que els infants han de començar i terminar les sessions de la manera
més relaxada possible, per tant deixar pel final les activitats més relaxades
per procurar la tornada a la calma abans de marxar.
6. Agrupament dels infants. És important pensar si farem que els
infants facin les activitats individualment, o amb grups petits o amb el
grup sencer. Podem aprofitar per separar infants que tenen conflictes, o per
potenciar el treball cooperatiu entre ells.
7. Recursos materials: què necessitaré? Hem de preveure què materials
necessitarem, tenir-los a l’abast i preparats abans de començar, assegurant-nos
i fent saber als nens i nenes que hi haurà suficients per tothom. Això ens
evitarà interrupcions durant el desenvolupament de les sessions, i disminueix
la probable pèrdua de control del grup.
8. Organització dels espais. Pensa en quin espai disposes i les
possibilitats que t’ofereix, en quin tipus d’activitats son adequades. Per
exemple, si disposes d’espais en que l’activitat física és possible, si pots
bellugar les taules per crear un ambient més espaiós o per fer que els nens
estiguin en petits grups...
9. L’atenció a la diversitat. Si coneixem als infants del grup, podem
intuir si alguns d’ells tindran dificultats per seguir l’activitat proposada i
pensar com podem proporcionar suport a aquells que ho necessitin. Per exemple,
tenir una ampliació d’un dibuix que caldrà pintar si hi ha un infant que té
problemes de visió, seure a prop d’un infant que previsiblement necessitarà la
nostra ajuda...
10. L’avaluació. Per últim, val la pena valorar com ha anat
l’activitat cada dia, pensar què ha anat bé, i què ha anat malament,
preguntant-nos què es podria modificar millorar per evitar possibles
incidències altre dia.
Tot i que al principi pot semblar complicat i
suposar una feina “extra”, el benefici ho compensarà! Ànim!
Un cop elaborat aquest decàleg, ens vam plantejar quina era la manera més eficaç de fer arribar aquest material, per tal que el tinguessin present realment, i no formés part de tota la paperasa que sovint els arriba. Amb la meva tutora i les coordinadores del projecte hem decidit fer una nova trobada amb els monitors del projecte d'ambdues escoles, presentar el material i treballar-lo plegats. Aixó suposava una alteració en la temporalització del pla de treball, ja que la preparació i la posada en marxa d'aquesta trobada, no estava prevista, i ens ha ocupat gran part del mes d'Abril.
No hay comentarios:
Publicar un comentario