Espai per compartir les meves experiències a la intervenció psicopedagògica

miércoles, 22 de abril de 2015

Decàleg per la preparació de les activitats

Per a començar a dur a terme la segona de les tasques que tenia previstes, la de crear un material que ajudi als monitors en la preparació de les sessions, he començat per crear un "Decàleg", pretenent que fos una eina útil que de manera molt gràfica expliqués quins son els aspectes que han de tenir en compte. Hem plantejo aquesta tasca, ja que durant el pràcticum 1 he pogut constatar la manca de preparació de les sessions per part d'alguns monitors, que genera situacions conflictives. Això preocupa a les coordinadores, que sovint son les que han de donar idees per tal que facin activitats, o subministrar materials i preparar coses a última hora. Per tant, és una demanda que han fet les coordinadores i la responsable pedagògica del projecte, i la manera que he pensat per donar resposta és l'elaboració d'aquest decàleg, senzill i gràfic. 
El text del decàleg el transcric a continuació:

La qualitat de la nostra feina com a monitors depèn en gran mesura de la preparació de les activitats que oferim als infants; una correcta preparació de la sessió pot determinar l’èxit de la mateixa i sens dubte, repercuteix en el comportament dels infants. Així doncs… què hem de tenir en compte?

1. L’objectiu. Tota activitat tindrà un objectiu; l’objectiu és allò que volem aconseguir, i és molt important tenir-ho clar abans de començar.
2.  Accions / Activitats. Per a aconseguir l’objectiu, serà necessari desenvolupar una sèrie d’accions que cal planificar. Cal pensar en que les activitats han de ser adequades a l’edat i les capacitats que tenen els nens. 

3. Metodologia. En l’àmbit del lleure, cal utilitzar una metodologia lúdica i participativa, que engresqui als infants. És molt important tenir  present que les activitats de lleure s’han de gaudir

4. Temporització. Cal calcular el temps aproximat que trigarem en fer les activitats programades, per procurar ajustar les activitats al temps de què disposem. Sense que ens quedi molt temps buit, i tampoc sense haver de córrer per recollir.

5. Seqüenciació. Cal endreçar les diferents activitats que composen la sessió de manera que ens ajudin a aconseguir l’objectiu. Pot ser interessant  començar amb les activitats més senzilles i anar complicant-les a mesura que avancem. Cal tenir en compte, que els infants han de començar i terminar les sessions de la manera més relaxada possible, per tant deixar pel final les activitats més relaxades per procurar la tornada a la calma abans de marxar.

6. Agrupament dels infants. És important pensar si farem que els infants facin les activitats individualment,  o amb grups petits o amb el grup sencer. Podem aprofitar per separar infants que tenen conflictes, o per potenciar el treball cooperatiu entre ells.

7. Recursos materials: què necessitaré? Hem de preveure què materials necessitarem, tenir-los a l’abast i preparats abans de començar, assegurant-nos i fent saber als nens i nenes que hi haurà suficients per tothom. Això ens evitarà interrupcions durant el desenvolupament de les sessions, i disminueix la probable pèrdua de control del grup.

8. Organització dels espais. Pensa en quin espai disposes i les possibilitats que t’ofereix, en quin tipus d’activitats son adequades. Per exemple, si disposes d’espais en que l’activitat física és possible, si pots bellugar les taules per crear un ambient més espaiós o per fer que els nens estiguin en petits grups...

9. L’atenció a la diversitat. Si coneixem als infants del grup, podem intuir si alguns d’ells tindran dificultats per seguir l’activitat proposada i pensar com podem proporcionar suport a aquells que ho necessitin. Per exemple, tenir una ampliació d’un dibuix que caldrà pintar si hi ha un infant que té problemes de visió, seure a prop d’un infant que previsiblement necessitarà la nostra ajuda...

10.  L’avaluació. Per últim, val la pena valorar com ha anat l’activitat cada dia, pensar què ha anat bé, i què ha anat malament, preguntant-nos què es podria modificar millorar per evitar possibles incidències altre dia.

Tot i que al principi pot semblar complicat i suposar una feina “extra”, el benefici ho compensarà! Ànim!

Un cop elaborat aquest decàleg, ens vam plantejar quina era la manera més eficaç de fer arribar aquest material, per tal que el tinguessin present realment, i no formés part de tota la paperasa que sovint els arriba. Amb la meva tutora i les coordinadores del projecte hem decidit fer una nova trobada amb els monitors del projecte d'ambdues escoles, presentar el material i treballar-lo plegats. Aixó suposava una alteració en la temporalització del pla de treball, ja que la preparació i la posada en marxa d'aquesta trobada, no estava prevista, i ens ha ocupat gran part del mes d'Abril.




No hay comentarios:

Publicar un comentario